30.01.2016

(text: Markéta Pečenková)

Tomáš Rohal je lokální “self-made man”. Přestože sám nikdy o vlastní výrobě neuvažoval a roky strávil prací v globální firmě, touha po smysluplné činnosti a zlepšení karmy ho vedly zpět k nápadu z dob studií Textilních strojů na univerzitě v Liberci. Tam ho zaujal potenciál využití technického konopí. Po 15 letech své zaujetí proměnil v realitu a teď je jeho sortiment konopného oblečení k dostání v nově otevřené kamenné prodejně v Karlíně. A právě tam jsme si s ním přišli popovídat o jeho cestě k vlastní výrobě, proč zrovna konopí nebo jak probíhá spolupráce s tuzemskými výrobci.
 

“JE TADY SNAHA VYNALÉZAT NANOMATERIÁLY A DÁVAT JIM FUNKČNOST, PŘITOM TO ROSTE NA POLI.”

 

Původní Tomášovou myšlenkou bylo dovážet a prodávat již vyhotovené konopné džíny a nabídnout je na místním trhu. Brzy ale zjistil, že takový výrobek nebude snadno k nalezení ani jako polotovar. Sám to nazývá jako “3 smrtící údery, které jsem ustál” - nabízené “konopné” džíny byly z bavlny a polyesteru, kvalitní konopná látka takřka k nedostání a nejbližší možnost indigo barvení ve Slovinsku. “Nakonec jsem přehodil výhybku a oprášil jsem znalosti textilních technologií ze školy. Šel jsem zpátky k základům a začal od konopných vláken.” Ty Tomáš dováží z Francie, ale veškerá další výroba od příze až po finální úpravy už probíhá zcela lokálně. Nalézt vhodné dodavatele nebylo jednoduché, Tomáš často spolupracuje s malými nebo rodinnými firmami a naráží na potíže s velkovýrobou i znalostmi zpracování konopného vlákna. “Tenhle materiál vyžaduje speciální zacházení a ty firmy už pomalu zapomněly, jak se to dělá. Zkoušíme a někdy se to povede až třeba na třetí pokus a tím se spotřebuje spousta času i materiálu.”

Tuzemská tvorba přesto obě strany baví. Tomáš může být u celého výrobního procesu a výrobci jsou nadšeni z nové výzvy. “Většinou jsou to starší páni, co jsou v podniku od socialismu a často od nich slýchám `Konečně někdo přišel s něčím novým. Tady je to pořád samá bavlna, konečně nějaké vzrušení v tom našem nudném textilu.` Navíc se všichni navzájem znají, je to paráda: Dokážou si navzájem poradit nebo odkázat na někoho jiného” Někdy je nadšení dokonce tak velké, že prototypové vzorování vytvoří i zdarma, protože sami chtějí vyzkoušet potenciál konopného materiálu.

A proč ta fascinace technickým konopím? Především pro funkčnost materiálu. Konopí je antiseptické, antibakteriální, má čtyřikrát větší savost než bavlna, absorbuje 95 % UV záření, molům nechutná a výdrž se pohybuje v řádech desítek let. Druhým rozhodujícím faktorem je ekologičnost pěstování. Transport probíhá pouze v rámci Evropy a týká se jen vláken, má vyšší výtěžnost a spotřebuje o polovinu méně vody a až o 95 % méně agrochemie než bavlna.

Pak je tu efektivní marketing, který může využít “slávy” své známější sestry marihuany. To občas přináší i úsměvné situace.  “Lidé se mě s vážným výrazem ptají, jestli tričko můžou vykouřit, když ho roztrhnou. Paradoxně větší rozhled než mladí lidé mají v konopí senioři, kteří si sem do Konopnictví chodí pro konopné čaje nebo masti.”

Pokud tyto důvody nestačí, konopný materiál skýtá praktické funkce i ryze pro člověka. Už v lázních Vinzenc Priessnitz hosty balili do pruhů konopné látky, která prokazatelně zabíjí bakterie. Ponožky za sebou můžete nosit i několik dní a stále je to hygienické (i voňavé) a ještě zvládnou zabít plíseň na nohou. Čínská armáda konopný textil začala používat na spodní prádlo a uniformy pro své vojáky. A prožitek z nošení má dokonce vědecké vysvětlení. “Konopné oblečení se velmi příjemně nosí, tak jsem pátral, jestli to není jen placebo, a zjistil jsem, že konopí má stejný elektrický náboj jako lidské tělo. Jako u magnetu se dvě stejné polarity odpuzují, a proto je mezi kůží a látkou vždy tenká vrstva vzduchu. Plastová vlákna mají náboj opačný, proto je oblečení z nich přiléhavější.”

Aktuálně se Tomáš poohlíží po investorech a rozběhl kampaň na HitHit na výrobu konopných tenisek, výsledek se zatím blíží ke 30 %. Ani případný neúspěch Tomáše neodradí. “I tak jsem rozhodnutý do toho jít, znamenalo by to pouze omezenou nabídku.”  Pracovat dál hodlá i na fashion stránce produktu. “Dal jsem se dohromady s návrhářkami se zkušenostmi z konfekčních firem. Pracujeme na ucelenější kolekci, kterou by se nesla nějaká červená nitka spojující vše dohromady. A bude toho víc…”

Tomáš Rohal je muž nápadu i činu a my máme obrovskou radost, že se u nás objevují takové nadějné projekty, které se jedním dechem snaží o osvětu moderního zákazníka a  druhým o oživení české textilní tradice. Rozhodně fandíme !

Kontakt:

bohempia.eu

https://www.facebook.com/bohempia

Adresa prodejny:

Sokolovská 105/76 Pra

Facebook icon
Google icon
Pinterest icon

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

27.11.2017
Každý chce mať fotku od Welin. Pretože na jej fotkách vyzerajú vždy všetci akosi krajšie. Pretože za každou fotkou...
26.11.2017
Súťaž, ktorá už po 4-krát hľadala medzi mladými fashion brandmi budúcnosť slovenského módneho priemyslu....
20.11.2017
Svetové univerzity ponúkajú online kurzy. Zdarma. Až 200 vysokých škôl z celého sveta otvorilo 600 bezplatných...
18.11.2017
"V módních editorialech propaguji rasovou různorodost modelek a model silné sebevědomé ženy. Ve svých osobních...
16.11.2017
crafting plastic! studio založili v roce 2016 Vlasta Kubušová a Miroslav Kral, kterých materiál je jediný svého...
13.11.2017
Zuzana Janošová, alebo aj SJU LOVES, začínala fotením eventov a streetstyle pre Fashion MAP. Dnes žije v ...
  •  
  • 1 z 112
  •